Starrarp 2:21 (aktuellt nummer)
Adress | Sniberupsvägen 89 |
Aktuell period | 1935 - |
Areal | 0,1285 hektar |
Ursprung | Starrarp 2:20 (aktuellt nummer) |
Beskrivning
Fastigheten bildades vid en avstyckning från fastigheten Starrarp 2:20, 1935.
På den ekonomiska kartan från 1975 ses fastigheten Starrarp 2:21 som Emil Ragnar Persson köpte loss från föräldragården 2:20 1935. 1958 köper han även resten av fastigheten. Nedan ses en satellitbild över området.
Ägare
Tidpunkt | Ägare | Anteckningar |
31 augusti 1935 - | Emil Ragnar Persson och Elsa Sonja Ingeborg Persson |
Övrigt
Sniberupsvägen 89 Starrarp 2:21 Ragnar trafikares
Ägare År Kommentar
Skomakare Lundborg
Måns Nilsson Bror till Anders Nilsson Starrarp 3:10
Per Nilsson och Hanna
Trafikare Ragnar Persson och Elsa Ragnar son till Per o Hanna
Diana Gårdenhag och Erik Frid
Görgen Hugosson Blomkvist 1999-2017
LifestyleTV Insamlingsstiftelse 2017-
Till fastigheten hörde 4 tunnland jord, som sedan Lennart Borg köpte till Starrarp 2:18.
Ragnar bodde hos sin mor Hanna. Efter hennes död flyttade Elsa dit.
Ragnar Perssons sambo Elsa var dotter till skräddare Frennberg i Frenninge. Hon tog emot anmälningar av grisar till slakt. Frennbergs bodde i Frenninge bakom Erik Olssons affär innan ån. Huset heter Hemmet.
Garaget öster om bostadshuset byggdes 1938 av Ragnar Persson. Åkerirörelsen startades av Ragnar i mitten på 1930-talet med 2 lastbilar och 1 taxibil. Djurtransporterna kördes av Nils Viktor och Gunnar Eneberg.
Ragnar körde skolskjuts till Sniberups skola. Dessförinnan var det skolskjuts med häst. Skolskjuts med häst startade 1932. Kuskar genom åren var Yngve Persson, Skumparp, Johan Persson, Gustav Persson, Alfred Åkerblom, August Olsson, Sniberup, Assar Nilsson, Starrarp. Assar körde även med bil (Ragnars) år 1950. Alfred körde för 8:-/dag och Yngve körde för 12:60/dag (år 1948). Skolskjuts kördes bara på vintern (100 dagar). Orsak till att det kördes skolskjuts var ett utbyte av barn mellan Starrarp och Sniberup, genom att Starrarpsbarnen klass 3-4 gick i Sniberups skola medan Sniberupsbarnen klass 5-6 gick i Starrarps skola. Detta slutade 1956, då mellanstadiet i Starrarp flyttades till Nils Månssons skola i Frenninge.
Ragnar ordnade utfärder i taxin till Stockholm, Värmland m m för några damer i trakten, bl a Agnes Olander: ”Trevliga”.
Agnes Olander har berättat att en julafton (årtal okänt) blev det strömavbrott i Starrarp. Agnes satt ensam i sin stuga i mörkret. Då tutade det utanför. Där höll Ragnar m fru. De bjöd Agnes på åktur – alla tre satt i framsätet – till Sjöbo med omnejd, där julljusen lyste.
Ragnar hade mack, bl.a. av märket BP. Han sålde Premium, Regular och diesel. Han slutade med macken runt 1980.
En av Ragnars bilar som han samlade upp grisar med hade el-lyft. Gunnar Eneberg, Sniberup och Nils Victor var chaufförer på Ragnars bilar. På en av bilarna hade Ragnar egenhändigt byggt en hytt av något trämaterial som liknade ett utedass. Ragnar byggde också en bärgningsbil. Ragnar var som synes mycket händig. Han kunde t o m svetsa ihop hustrun Elsas löständer när de gick sönder. Han tog hjälp av Arne Bengtsson eftersom han själv var lite darrhänt. För att testa tänderna bakade Elsa en sockerkaka, som hon provåt tillsammans med Ragnar och Arne.
Boningshuset revs 2017, marken vid f.d. bensinmacken sanerades 2018.
Källa: Starrarpsgruppen